6 Bahaya Terbesar Untuk Penunggang Motosikal Di Atas Jalan Raya
Anda memang tidak boleh mengelak setiap kemalangan, tetapi tahap fokus mata anda dan memberi perhatian kepada jalan raya akan membantu anda mengesan ancaman dan membuat keputusan yang lebih baik tidak kira apa yang berlaku. Sebagai seorang rider, pastikan anda memberi tumpuan kepada 10 risiko ini untuk keselamatan anda sendiri.
1. Kenderaan masuk simpang
Pengguna motosikal kesemuanya mempunyai cerita mereka sendiri, seperti nyaris-nyaris mengelak dari berlanggar dengan kereta yang secara mengejut keluar atau masuk di hadapan mereka, dan sedih yang paling sedih terlalu banyak dikalangan mereka yang secara tidak lansung mereka menjadi punca kemalangan.
Pemandu perlu untuk meletakkan telefon bimbit mereka dan memberi perhatian yang lebih kepada apa yang berlaku di sekeliling mereka, tetapi penunggang perlu juga memberi perhatian lebih semasa menunggang melalui persimpangan. Dengan pengawasan yang lebih dapat menyelamatkan nyawa anda.
2. Berhenti mengejut
Sangat berpotensi tinggi untuk kemalangan apabila seseorang itu menekan brek secara mengejut, tetapi ia lebih berbahaya apabila anda berada di atas motosikal. Memandangkan brek hadapan anda menyediakan 70% daripada kuasa berhenti untuk anda dan anda sentiasa menggunakannya, tetapi jika anda menarik brek terlalu kuat, ia boleh mengunci roda depan anda dan risiko untuk campak diri anda dari motosikal adalah tinggi.
Membeli motosikal dengan brek anti-kunci dapat membantu mengurangkan masalah ini, tetapi jika anda tidak mempunyai ABS, ia amat penting untuk belajar bagaimana motosikal anda mengendalikan cara brek yang selamat . Dengan cara itu anda akan bersedia setiap kali anda berhadapan dengan masalah keluar masuk simpang secara mengejut dan anda perlu menekan brek bagi mengelak daripada melanggar kereta di hadapan anda.
3. Batu-batu kecil di jalan raya
Motosikal memang terbaik bila berada di setiap sudut jalan raya biasa dan keadaan yang normal, tetapi apabila anda mula membuang sesuatu dan halangan dalam laluan jalan raya, itu menjadikannya perkara yang rumit. Dahan-dahan kecil, kotoran minyak hitam, sampah sarap dan juga kesan dan sisa daripada mangsa jalanan boleh menjadikan penunggang motosikal sukar untuk mengendalikan, tetapi halangan jalan raya yang paling teruk adalah kerikil.
Batu kerikil menghadkan cengkaman anda menyebabkan motosikal anda bertindak diluar kawalan dan mudah mengakibatkan kemalangan. Lagi-lagi dalam keadaan anda turun bukit atau curam yang mempunyai selekoh yang mempunyai banyak batu-batu kecil yang bertaburan di jalanan. Untuk mengimbangi motor di saat menjatuhkan badan amatlah susah. Ini yang menjadikan ianya bahaya.
4. Terlalu laju di selekoh
Satu benda yang menarik pasal moto adalah ia sangat laju. Seperti superbike yang harganya seakan kereta Honda Civic baru, tetapi dengan kelajuan yang berlainan. Alami pengalaman yang tiada sempadan, untuk kali pertama ia agak memabukkan tetapi dalam masa yang sama ia sangat berbahaya.
Dalam garis lurus, kebanyakan penunggang tidak merasakan diri mereka tidak mempunyai masalah, tetapi belajar untuk mengambil selekoh adalah perkara yang lebih sukar. Pelumba baru terutamanya mempunyai risiko mengambil sudut terlalu cepat, tetapi juga pelumba berpengalaman kadang-kadang melakukan kesilapan.
5. Membuka pintu kenderaan secara mengejut
Ini selalunya tidak menjadi masalah apabila anda berada di kawasan jalan yang kosong dan jarang pemandu membuka pintu mereka semasa bergerak terutamanya teksi dan kenderaan awam, tetapi di bandar-bandar, penunggang perlu berada di celah-celah kenderaan untuk mendapatkan ruang jalan, dan pada masa ini peratusan untuk orang membuka pintu kereta mereka adalah tinggi. Penunggang motosikal telah mengharungi masalah ini selama bertahun-tahun, tetapi ia lebih berbahaya bagi penunggang motosikal yang sering membawa laju motosikal mereka terutamanya despatch ataupun penghantar surat.
6. Kereta Menukar Lorong
Adakah anda terfikir bahawa ada golongan yang tidak berfikir untuk orang lain, walaupun terdapat peningkatan pada jumlah kereta dan motosikal yang diprtingkatkan blind spot monitoring systems, banyak juga pemandu yang masih lagi menukar lorong secara mengejut. Malangnya, tidak akan ada dua kenderaan duduk dalam satu lorong yang sama, dan kebiasaannya mangsa adalah penunggang motosikal dan bukanya pemandu kereta.
Dengan kelajuan di lebuh raya, dengan mudah boleh membawa maut walaupun penunggang memakai gear yang betul. Di lebuh raya sesak, anda juga berada dalam keadaan lebih berbahaya. Tidak semua pemandu berniat untuk memberi isyarat sebelum menukar lorong, tetapi kebanyakkannya memberitahu. Memberi perhatian kepada mana kenderaan yang anda rasa ragu-ragu, ini lebih boleh membantu anda mengesan perubahan lorong berbahaya sebelum ia berlaku.
Apa Komen Korang?