Para Saintis Stanford Melakukan Percubaan Dengan Bateri Li-On Tidak Mudah Terbakar - OHGEEKZ

OM Leaderboard Ad

Para Saintis Stanford Melakukan Percubaan Dengan Bateri Li-On Tidak Mudah Terbakar


Setiap kali korang mendengar laporan tentang peranti yang meletup atau terbakar, korang tiba-tiba menjadi paranoid dan setiap kali telefon atau tablet korang panas, korang akan panik. Sudah tentu ia menjadi mimpi ngeri yang paling teruk bagi pemilik peranti smartphone. Salah satu punca bagi setiap kejadian kecil seperti ini adalah bateri lithium-ion yang berguna untuk sementara tetapi ia digunakan untuk menghidupkan sesuatu peranti untuk jangka hayat yang panjang dan ia mempunyai kecenderungan untuk terbakar. Sekumpulan saintis dari Universiti Stanford mungkin telah menemui satu jalan penyelesaian kepada teka-teki yang dengan datang dengan versi bateri yang mempunyai bahan-bahan kalis api.

Bateri Lithium-ion cukup berguna terutamanya untuk peranti yang bersaiz kecil dan nipis. Tetapi ia biasanya mempunyai "thermal runway" yang berfungsi untuk mengeluarkan haba daripada penghasilan penggunaan bateri tersebut. Ini kerana apabila anod dan katod menyentuh antara satu sama lain, ia menghasilkan haba, yang kadang-kadang cenderung kepada bateri untuk terbakar. Kami tidak mahu mengambil risiko yang berlaku, tetapi pada masa yang sama, kami mahu bateri yang mampu untuk bertahan lebih lama.

Apa yang ahli-ahli sains telah menemui bahawa mereka perlu meletakkan bahan kalis api, khususnya fosfat triphenyl (TPP) dengan shell polimer lain. Jadi bukan sahaja akan polimer berhenti elektrod daripada terlalu panas, ia juga akan menghalang TPP daripada meresap ke dalam elektrolit jadi ia tidak akan memberi kesan kepada prestasi bateri. Menangkap ialah bahawa ia telah hanya diuji dalam sel duit syiling, jadi mereka perlu untuk bereksperimen lanjut mengenai bateri yang lebih besar.

Jika percubaan itu terbukti berjaya, ini akan memberi manfaat kepada jenama seperti Apple, Tesla, dan yang sedang hangat diperkatakan iaitu Samsung, dimana mereka dipengaruhi oleh isu-isu bateri terbakar.

Sumber: Science Mag
Dikuasakan oleh Blogger.